Vila för aktiva lastbilsförare

2010-03-23

Tröttheten är en stor bov för singelolyckorna. Länsförsäkringar märkte i en genomgång av stora skador att avåkning från vägen ner i diket stod för en stor del av singelolyckor med lastbilar.

– Skälen var ofta väjning för rådjur och annat vilt. Men många har helt enkelt somnat, men inte vågar stå för det, säger Stefan Skotte, skadeförebyggare vid Länsförsäkringar Sak. Det kan ju vara ett lagbrott med för lång körtid, och så är det nog lite vekt bland kollegorna att somna in.

Så började arbetet med en Trötthetshandbok ”Var vaken mot tröttheten i trafiken”, i samarbete med Väg- och trafikforskningsinstitutet och Institutet för psykosocial medicin, Karolinska Institutet. Boken ger kunskap om varför man blir trött, hur man påverkas, vilka signaler som finns, samt hur man förebygger insomning. Boken kompletteras med en webbsida med fakta om trötthet, www.somnainte.nu.

Ett speciellt hjälpmedel är en trötthetssticka, kallad Zzztickan, kolla gärna på www.somnainte.nu/zzz/zzz.htm. Med den kan man räkna ut hur mycket vakenheten i procent som man har kvar.
– Man blir märkligt medveten om sitt tillstånd efter att ha testat sig på stickan, säger Stefan Skotte. Med några få procents vakenhet startar man ogärna bilen.

Okunniga förare

Kunskapen om trötthet och körtid är knapphändig, där behövs mer forskning, berättar forskare Anna Anund på VTI. Känt är relationen mellan trötthet och sömnlängd, samt trötthet i förhållande till tid på dygnet. Vakenhetens cykler har enligt Anna Anund fyra faser: Signaler på att man blir trött. Motivationen att motverka detta. Kunskap om varaktiga åtgärder mot sömn. Förmågan att vidta dem.

– Erfarna yrkesförare känner till signalerna, de är medvetna om sina behov och vet att det inte räcker med kaffemugg och öppet fönster för att komma över tröttheten, säger Anna Anund. Men de har problem att hitta rastplatser och är pressade av förutbestämda transporttider. Där har arbetsgivaren ansvar att ge god kunskap om villkoren, och underlätta för förarna att ta rast och vila.

Anna Anund nämner en australiensisk modell som förebild, där förarna får utbildning och sedan belöning när effekten blir minskade skador och olyckor.

Sömniga förare

Kort sömn och dålig sömnkvalitet är mer riskfyllt än för långa körtider och långa arbetstider, visade Johannes van den Berg i sin doktorsavhandling. Upp till en fjärdedel av de förare, som sov mindre än sju timmar, eller sov dåligt före arbetspasset, var ofta eller alltid sömniga under körning.

Att det är riktigt illa ställt på våra vägar visade en nationell polisrazzia under en marsvecka. Av 2 020 stoppade fordon hade 300 yrkesförare brutit mot reglerna om kör- och vilotider. Svenska förare var sämre på att hålla reglerna än utländska.

Lite stöd i arbetet kan EU-beslutet om yrkesförarnas kör- och vilotider vid vägtransporter vara. De nya reglerna ger förarna en timmes längre dygnsvila, en gräns på veckokörtid på 56 timmar mot 74 tidigare, samt en garanterad minsta sammanhängande vila på 45 timmar var fjortonde dag. Dessutom ökar ansvaret på arbetsgivarna vid brott mot reglerna.

Lämna en kommentar!

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.